• Synergia
  • Ikona youtube
  • Ikona facebook
  • BIP
  • ePUAP
    • Wersja dostępna cyfrowo WCAG
Zajęcia rozwijające

Oprócz realizacji podstawowych zadań i wymagań programowych przedszkolaki brały również udział w dwóch projektach ogólnopolskich: Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy” oraz „Kreatywny przedszkolak, kreatywne dziecko”.

Regulamin projektu o Wróbelku zakładał realizację co najmniej 10 zadań z wszystkich zaproponowanych. Poniżej przedstawiamy zadania zrealizowane w grupach przedszkolnych. Zapraszamy również do galerii zdjęć.

1. Wrzesień: zrealizowane trzy zadania -dzieci poznawały gromadę ptaków, poznawały ich budowę, poznały bohatera projektu – Wróbelka Elemelka, zaprosiły go do swojej grupy oraz stworzyły wspólnie z wychowawcą kącik tematyczny. Ponadto, zaczęły poznawać przygody tego wesołego, małego ptaszka. Pod koniec miesiąca nauczyły się piosenki projektowej.

2. Październik: zrealizowane dwa zadania - przedszkolaki poznały kolejną przygodę „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”, dzieci poznawały zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. Drugim zrealizowanym zadaniem w tym miesiącu był „Dzień ziemniaka” zorganizowany w oparciu o opowiadanie „O wróbelku Elemelku, o ziemniaku i bąbelku”. Więcej na temat Dnia ziemniaka pisaliśmy już w październiku.

3. Listopad: zrealizowane dwa zadania - najpierw, z wykorzystaniem „burzy mózgów” i opowiadania „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” grupa zastanawiała się, jak pomóc ptakom w czasie zimy. Następnie, z pomocą dziadka jednej z dziewczynek powstał karmnik dla ptaków, dzieci gromadziły zapasy ziaren, itp. Obserwowały przez okno, co się dzieje w karmniku, próbowały rozpoznawać niektórych gości ptasiej stołówki. W innych grupach dzieci razem ze swoimi paniami złożyły karmniki z gotowych elementów.

4. Grudzień: zrealizowano dwa zadania - dzieci poznały różne formy komunikowania się dawniej i dziś , w różnych zakątkach świata. Kolejne opowiadanie pt. „Ptaszek z torby wypuszczony, śle życzenia w różne strony” stało się wstępem do wykonania bożonarodzeniowych pocztówek i wysyłania świątecznych życzeń do przedszkoli i przedszkolaków w różnych regionach Polski.

5. Styczeń: zrealizowano jedno zadanie „Muzyka ptaków- ptaki w muzyce”. W ramach tego zadania dzieci wysłuchały bajki muzycznej pt. „Lata ptaszek”, słuchały odgłosów różnych ptaków, a później próbowały je rozpoznawać, poznawały różne instrumenty perkusyjne, akompaniowały sobie do piosenki aktualnie poznanej. Następnie wykonały pracę plastyczną pt „Ptasia muzyka”.

6. Luty: w lutym wykonaliśmy tylko jedno zadanie, a mianowicie poznaliśmy różne zjawiska atmosferyczne, dzieci zastanawiały się nad zmianami klimatu, czy jako dzieci mają wpływ na te zmiany? Przy okazji wysłuchały opowiadania pt. „Jak z kogutem na kościele spotkał się raz Elemelek”. Było ono początkiem ( jak się później okazało) burzliwej dyskusji na temat huraganów, tajfunów, trąb powietrznych i innych żywiołów. Na uspokojenie emocji dzieci wykonały pracę plastyczną „Tęcza”.

7. Marzec: grupy wysłuchały opowiadania „Kamizelka Elemelka”, dzieci same próbowały wyjaśnić stwierdzenie „stroić się w cudze piórka” oraz wykonały dla Elemelka projekt kamizelki. Ponadto, obie grupy „zerówkowe” były w tym miesiącu na wycieczce w „Sowiarni” w Sławkowie. Relacja z wycieczki umieszczona była w marcu.

8. Kwiecień: zadanie zaczęliśmy od wysłuchania opowiadania „O kwoczce w koszyku i smoczym języku”, rozmawialiśmy o ptakach i ich jajkach, porównywaliśmy wielkości i wygląd tych jajek, sprawdzaliśmy budowę jajka. Oczywiście jak przystało na kwiecień , wykonaliśmy ciekawe pisanki.

9. Czerwiec: wykonaliśmy dwa zadania – pierwsze w oparciu o opowiadanie pt. „O czereśni, o straszku i o pewnym Łukaszku”. Co prawda, czereśnie na naszym terenie jeszcze nie dojrzały, ale mieliśmy takie prawie prawdziwe, które doskonale sprawdziły się jako kolczyki czy wąsy. Ponadto, rozmawialiśmy o smakach latach, obejrzeliśmy prezentację multimedialną, układaliśmy wyrazy, a na koniec zrobiliśmy sobie breloczki – czereśnie do kluczy lub plecaczka. Zabawa była przednia! Drugim czerwcowym zadaniem była wakacyjna podróż i poznanie Pomorza. Dzieci wysłuchały opowiadania „jak wróbelek Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele”, poznawały różne środki lokomocji, próbowały ustalić trasę przejazdu z Małopolski nad morze samochodem, próbowały odczytać nazwy miejscowości, przez które „przejeżdżały”, a na koniec poczuły się , jak na prawdziwej plaży –„zbudowały zamek z „puchnącego” piasku.

Mamy nadzieję, że dzięki projektowi przedszkolaki będą rozpoznawały wróbelka, zainteresowały się ptasim światem i dobrze się bawiły!

 

Przewiń do góry