• Synergia
  • Ikona youtube
  • Ikona facebook
  • BIP
  • ePUAP
    • Wersja dostępna cyfrowo WCAG
Nauka i zabawa

Niektóre doświadczenia chemiczne ze względu na gwałtowny przebieg można wykonywać w warunkach pracowni chemicznej tylko z niewielkimi ilościami reagentów. Większe porcje mogą niekiedy doprowadzić do eksplozji. Tak jest w przypadku reakcji metalicznego sodu z wodą. Zakupione przez naszą szkołę drony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości dają możliwość obserwowania i dokumentowania tego procesu z użyciem większych naważek sodu. Zdecydowana większość uczniów nie miała do czynienia z obsługą drona, stąd na początek odbyło się szkolenie. Uczniowie dowiedzieli się jak zainstalować aplikację sterującą dronem, poznali podstawowe funkcje wirtualnej konsoli sterującej oraz możliwościami technicznymi. Chętnych do obsługi było tak wielu, że o ostatecznym wyborze operatora zadecydowało losowanie. Po próbnych lotach w sali lekcyjnej uczniowie przystąpili do dokumentowania reakcji sodu z wodą. Jedna z klas ósmych zrobiła to w pracowni chemicznej gdzie zastosowano małą masę sodu, a druga na boisku szkolnym gdzie wprowadzono do wody kostkę sodu o objętości ok. 1,5 cm3. To była pierwsza lekcja tego typu. Może nie wszystko się udało w 100%, ale wyciągnięte wnioski zaowocują przy kolejnych przedsięwzięciach. Podczas przerwy międzylekcyjnej uczniowie klas ósmych wzbogaceni o nową wiedzę w luźnej formie zademonstrowali swoim młodszym kolegom podstawowe możliwości drona. Były tańce i rozmaite „wygłupasy” filmowane i fotografowane z perspektywy „machiny latającej”.

#LaboratoriaPrzyszłości #CentrumGovTech #technologie #innowacje

Stanisław Osmenda

 

 

 

 

Przewiń do góry