"Plastuś wesoły zaprowadzi nas do szkoły"
Data publikacji:Jak ten rok szkolny szybko minął! Już za progiem wakacje! Najwyższa więc pora, aby przedstawić działania „zerówek” w ramach realizacji „Plastusiowego” projektu w II półroczu.
Otóż, w styczniu grupy „zerówkowe” kodowały na macie i dzięki temu „wyczarowały” postać Plastusia ( zamiast lepić ze śniegu). Ponadto, dzięki filmowej relacji dowiedziały się, jak wygląda kulig. Omówiona została również kwestia bezpiecznego sposobu organizowania takiej zimowej atrakcji. Dzieci wykonywały również różnego rodzaju prace plastyczne o tematyce zimowej. Przeliczaliśmy także zimowe rekwizyty stosując liczebniki porządkowe i dla lepszego utrwalenia zaczynając liczenie od lewej lub prawej strony.
W lutym poznawaliśmy zwyczaje sowy, układaliśmy puzzle z wizerunkami ptaków. Lepiliśmy również ptaki z plasteliny. Dużo frajdy sprawiła dzieciom zabawa sensoryczna z różnego rodzaju ziarnami i kaszami, a w efekcie końcowym powstały sylwety ptaków wypełnione w/w materiałem. Dzieci oglądały prezentację multimedialną dotyczącą jemiołuszki, jej życia oraz w jaki sposób pomóc zwierzętom przetrwać zimę.
W marcu , na spacerach oczywiście szukaliśmy wiosny, by później ją przywitać. W międzyczasie poznawaliśmy wiosenne kwiaty i niektóre z nich próbowaliśmy odzwierciedlić w formie pracy plastycznej. Ponadto, założyliśmy ogródek na parapecie. Bardzo udała nam się uprawa ziemniaków i fasolki szparagowej. Zebraliśmy nawet niewielkie plony. Mieliśmy okazję obserwować rozwój gałązek bzu, czereśni, forsycji, które z czasem pięknie zakwitły. Dzieci poznały warunki życia kreta oraz etapy rozwoju roślinki. Rozpoznawały również odgłosy wiosny - „Wiosenny koncert” i wykonali pracę plastyczną „Wiosenne kwiaty”.
Kwiecień to Wielkanoc. Jak Wielkanoc to jajko i kura, jak kura to pisklęta. Dzieci miały okazję obserwować pisklęta „na żywo”, poznać etapy rozwoju pisklęcia w skorupce. Plastuś i dzieci poznawały również zwierzęta z wiejskiej zagrody. Próbowały nazwać poprawnie zarówno dorosłe osobniki jak i ich młode. Poza tym, stworzyliśmy makietę kurnika oraz braliśmy udział w różnych zabawach związanych tematycznie z wiejskim podwórkiem. Programowaliśmy drogę „GeniBotów” tak, aby zwierzątko-rodzic dotarło do swojego dziecka jak najszybciej. Dzieci wykonywały także ćwiczenia ortofoniczne – „Czyj to głos?” oraz zabawy zręcznościowe - „Przynieś jajko”.
Maj to oczywiście kolorowa łąka. Chociaż na tę łąkę musieliśmy dość długo czekać, to opłacało się. Wykonaliśmy bukiety z łąkowych kwiatów, utrwalając przy okazji nazwy tych kwiatów. Przedszkolaki poznały cykl rozwojowy żaby i motyla oraz świetnie się bawiły przy „żabiej piosence”.
No i nadszedł czerwiec. W tym miesiącu projekt bierze pod lupę emocje. Dzieci utrwaliły sobie sposoby radzenia sobie ze złością i negatywnymi emocjami. Sporo czasu dzieci wraz z nauczycielem spędziły na rozwikłaniu znaczeń niektórych przysłów związanych z emocjami Próbowały również określić, jaki powinien być prawdziwy przyjaciel oraz rysowały swojego przyjaciela. Poza tym, każdy „zerówkowicz” wykonał tzw. gniotka, który ma za zadanie pomóc w rozładowaniu negatywnych emocji. Mieliśmy także okazje do spotkania z uczniami z 1 klasy szkoły podstawowej, 6-latki mogły zadać pytania troszkę starszym kolegom, zobaczyć jak wygląda klasa oraz przybory do szkoły.
Wszystkie powyższe działania, w ciągu całego roku szkolnego bazowały oczywiście na odpowiednio dobranych opowiadaniach o przygodach tego plastelinowego ludka.
Tym oto sposobem dobrnęliśmy do końca projektu. Plastuś zaprowadził 6-latki do progu szkoły. Jesteśmy przekonani, że „zerówkowicze” rozpoczną szkołę bogaci w nową wiedzę , umiejętności społeczne i emocjonalne oraz z nowym przyjacielem – Plastusiem!
Powodzenia w szkole życzy Plastuś i całe przedszkole!
galeria