• Synergia
  • Ikona youtube
  • Ikona facebook
  • BIP
  • ePUAP
    • Wersja dostępna cyfrowo WCAG
Nauka i zabawa

Relacje z realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego o Misiu Uszatku często przewijały się w bieżącym roku szkolnym na stronie internetowej oraz FB naszej placówki.  A to za sprawą faktu, że wszystkie grupy przedszkolne i „zerówkowe” podjęły się realizacji projektu. 
Grupa „0”b również poznawała przygody Misia bliskiego wszystkim dzieciom  i dorosłym. Cały projekt opierał się na serii opowiadań o Misiu Uszatku Cz. Janczarskiego.  Opowiadania niosły ze sobą wartości zarówno kształcące, jak i wychowawcze, społeczne i emocjonalne.  Jednym z założeń projektu było promowanie czytelnictwa. Poniżej przedstawiamy w wielkim skrócie, jak to z Misiem Uszatkiem było w grupie „0”b.
   Realizując we wrześniu temat „Wiadomość to wesoła, idzie Uszatek do przedszkola” poznaliśmy postać Misia Uszatka oraz jego przyjaciół, wypożyczyliśmy z biblioteki szkolnej książki z opowiadaniami Cz. Janczarskiego, zorganizowaliśmy kącik Misia Uszatka. Ponadto, ułożyliśmy Kodeks grupy i zobowiązaliśmy się do niego stosować, uczyliśmy się rysować misia, układaliśmy puzzle on-line z Misiem Uszatkiem.
   W październiku, temat spotkania z Misiem brzmiał „Cóż to za nowina! Uszatku! Jesień się zaczyna!” Oprócz zaplanowanych w projekcie opowiadań, wybraliśmy się na spacer do lasu, tworzyliśmy makietę lasu w sali przedszkolnej, poznawaliśmy gatunki drzew oraz obserwowaliśmy gałązki przez szkło powiększające, wykorzystywaliśmy dary jesiennego lasu do różnych zabaw matematycznych i grafomotorycznych. Obejrzeliśmy również prezentację o jesiennym lesie, wykonaliśmy jesienne drzewa różnymi technikami.
   Listopad to miesiąc, w którym świętuje każdy miś! Wszystko dzięki obchodom Dnia Pluszowego Misia. Temat na ten miesiąc „W dniu swojego święta Miś o zdrowiu pamięta” Obejrzeliśmy prezentację multimedialną o różnych misiach zamieszkujących naszą planetę, obejrzeliśmy też film przedstawiający kolejne etapy produkcji maskotki misia oraz poznaliśmy historię powstania tego pluszaka. Nasz grupowy Miś Uszatek poznał inne misie przyniesione przez dzieci z domu i wspólnie się z nimi bawił.  Ponadto, dzieci i Miś poznawali zasady zdrowego odżywiania, poznali Piramidę zdrowego żywienia. Wszyscy poznawali różne rodzaje zdrowych kasz, mogli ich dotknąć, powąchać, obejrzeć, aby na koniec zjeść przygotowaną samodzielnie sałatkę z warzywami i kaszą w roli głównej. Dzieci mogły również wykorzystać potocznie zwany grysik do zabaw sensorycznych i nauki rysowania misia. Nie mogło zabraknąć wizyty  Misia u małych lekarzy w zabawie tematycznej.
   Grudzień to miesiąc pełen pracy i oczekiwania. Dla przedszkolaków również. Ale nie zapomnieliśmy o Uszatku. Realizowaliśmy temat „Nadchodzi zimowy czas! Miś Uszatek zaprasza nas!” Dzieci poznały tradycje ubierania choinki dawniej i dziś, wspólnie z Misiem ubierały choinkę w sali przedszkolnej, segregowały ozdoby choinkowe wg różnych kryteriów, wycinaliśmy  i ozdabialiśmy śniegowe gwiazdki.  Poza tym, wybraliśmy się na wycieczkę do Wielkiej Fabryki Elfów i przygotowaliśmy spotkanie opłatkowe z rodzicami, gdzie „zerówkowicze” zaprezentowali własną wersję „Jasełek”.
   W styczniu realizowaliśmy zajęcia „Miś Uszatek uczy nas jak mija czas”. W ramach tego tematu poznaliśmy historię powstawania kolejnych czasomierzy, rozmawialiśmy o sekwencji dnia i nocy, uczyliśmy się dni tygodnia i nazw miesięcy, utrwaliliśmy pory roku i ich charakterystyczne cechy. Zastanawialiśmy się, czy czas można zatrzymać lub cofnąć? Czy czas nas zmienia? Wykonaliśmy również ćwiczenia rytmiczne „Zegary” oraz stworzyliśmy swoje własne czasomierze.
   Luty to czas karnawału a „W Karnawale Miś Uszatek urządza bale!” Był więc Bal karnawałowy z udziałem Misia Uszatka, projektowaliśmy strój karnawałowy dla Misia, oglądaliśmy prezentację „Karnawał na świecie” oraz mieliśmy mnóstwo radości podczas zabawy z balonami.
   Marzec to szczególny miesiąc, bo w tym miesiącu „67 urodziny Miś Uszatek ma! Cała Polska śpiewa mu „Sto lat!”. W związku z tym skupiliśmy się na organizacji przyjęcia urodzinowego dla Misia, uczyliśmy się nakrywać do stołu i prawidłowo się przy nim zachowywać. Złożyliśmy Uszatkowi życzenia, zaśpiewaliśmy „Sto lat” i przygotowaliśmy laurki. Na koniec przygotowaliśmy tort dla jubilata, ale muzyczny.
    W kwietniu realizowaliśmy temat „Dziwne sprawy Uszatka. Czy ekologia to zagadka?” Razem Z Misiem Uszatkiem uczyliśmy się segregować śmieci, wzięliśmy udział w „Sprzątaniu Świata”, zorganizowaliśmy „Dzień Ziemi”. Dzieci poznawały również różne ciekawostki ekologiczne oraz wykonały zabawkę z rolki po papierze toaletowym w ramach recyklingu.
   Maj to zajęcia  projektowe pt. „Czy Afryka dla Misia Uszatka jest dzika?” Podczas tych zajęć dzieci poznawały kontynenty , szukały Afryki na mapie świata, poznawały zwierzęta mieszkające na tym kontynencie. Poznawały także elementy przyrody z podziałem na rodzaj   fauny i flory: pustynia, dżungla, sawanna. Drugim wątkiem zajęć było poznawanie sensoryczne owoców egzotycznych oraz degustacja tychże owoców. Nie zabrakło również zabawy muzyczno –ruchowej „Dżungla” oraz ruchowo - naśladowczej wg pedagogiki zabawy „Witamy w dżungli”
   No i czerwiec oraz temat „Letnia pogoda wita nas! Misiu! Na wakacje nadchodzi czas!”. Najpierw poznawaliśmy różne zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla lata, omówiliśmy sposób zachowania się podczas burzy, bawiliśmy się przy piosnce tematycznej o tęczy oraz wykonaliśmy pracę plastyczną „Tęcza”. Dzieci samodzielnie tworzyły tęczę w szklankach, a potem okazało się, że na tej tęczy w szklankach można zagrać proste melodie. Wykorzystując specjalne pudełko akustyczne przeliczaliśmy „ile razy zagrzmiało?”. Nie mogło znów zabraknąć pedagogiki zabawy i zabawy muzyczno – ruchowej „Deszczyk”.
   Na początku roku szkolnego Miś Uszatek był tylko znajomym dzieci. Po realizacji projektu każdy przedszkolak uważa tego książkowego bohatera Cz. Janczarskiego za swojego przyjaciela! Zapraszamy do galerii zdjęć!

 

Przewiń do góry